• 01
  • 02
  • 03
  • 04
Home / Live Better / Φρούτα και λαχανικά: Τα χρώματα της φύσης στο πιάτο μας. - Σαμαράς Ελληνικά Τρόφιμα

Φρούτα και λαχανικά: Τα χρώματα της φύσης στο πιάτο μας.

Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι δυο από τις σημαντικότερες ομάδες τροφίμων που υπάρχουν, ενώ τα οφέλη που προσδίδουν στην υγεία μας είναι πολλά, εξαιτίας της υψηλής θρεπτικής τους αξίας. Τα χρώματα τους οφείλονται σε φυσικές χρωστικές ουσίες που τους προσδίδουν σημαντική διατροφική αξία. Γι’ αυτό, λοιπόν, είναι σημαντικό να επιλέγουμε  ποικιλία φρούτων και λαχανικών, από κάθε χρωματική κατηγορία, για να εξασφαλίσουμε τη μέγιστη θρεπτική τους αξία!

Τα φρούτα και τα λαχανικά αποτελούν σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας, καθώς μας παρέχουν πλήθος απαραίτητων θρεπτικών συστατικών. Τα άτομα που τα συμπεριλαμβάνουν στη διατροφή τους είναι λιγότερο επιρρεπή σε χρόνιες ασθένειες, όπως τα καρδιαγγειακά, ο διαβήτης τύπου 2 και σε διάφορους τύπους καρκίνου. Επιπρόσθετα, η φύση έχει βρει έναν έξυπνο τρόπο για να τονίσει τα θρεπτικά συστατικά τους, αποδίδοντάς τους διάφορα χρώματα.

 

Ποια είναι τα οφέλη στην υγεία που συνδέονται με τα χρώματα των φρούτων και λαχανικών?

Χρώματα φρούτων και λαχανικών Οφέλη στην υγεία
Κόκκινο Δυνατή καρδιά
Πορτοκαλί/Κίτρινο Υγιή μάτια, ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα
Πράσινο Γερά οστά και δόντια
Μπλε/Μωβ Καλή μνήμη
Άσπρο Μειωμένη χοληστερόλη και αρτηριακή πίεση
  • Κόκκινα φρούτα και λαχανικά

Οφείλουν το χρώμα τους σε δύο φυσικές χρωστικές ουσίες που ονομάζονται “λυκοπένιο” και “ανθοκυανίνες”. Το λυκοπένιο έχει συσχετιστεί με μειωμένο κίνδυνο για καρκίνο του προστάτη, ενώ έχει φανεί ότι απορροφάται καλύτερα όταν καταναλώνεται σε μαγειρεμένα τρόφιμα (π.χ. σάλτσα ντομάτας) αντί σε ωμά (π.χ. φρέσκες ντομάτες). Οι ανθυκυανίνες είναι ισχυρές αντιοξειδωτικές ουσίες που προστατεύουν τα κύτταρα από ελεύθερες ρίζες.

Παραδείγματα: Κόκκινα μήλα, κόκκινες πιπεριές, παντζάρια, ρόδι, κόκκινο λάχανο, κεράσια, ραδίκια, κόκκινα μούρα, σμέουρα, κόκκινα σταφύλια, φράουλες, ντομάτες, καρπούζι

  • Πορτοκαλί/Κίτρινα φρούτα και λαχανικά

Οφείλουν το χρώμα τους σε φυσικές χρωστικές ουσίες που ονομάζονται “καροτενοειδή”. Το βήτα-καροτένιο μετατρέπεται σε βιταμίνη Α, η οποία συμβάλλει στην καλή υγεία των ματιών μας. Η πρόσληψη καροτενοειδών έχει συνδεθεί επίσης με μειωμένο κίνδυνο για καρκίνο και καρδιαγγειακά, καθώς επίσης και με ενίσχυση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος. Από την άλλη πλευρά, τα εσπεριδοειδή (π.χ. πορτοκάλια), είναι εξαιρετικές πηγές βιταμίνης C και φυλλικού οξέος.

Παραδείγματα: Κίτρινα μήλα, ροδάκινα, βερίκοκα, αχλάδια, κίτρινες πιπεριές, καρότα, ανανάς, γκρέιπφρουτ, κολοκύθα, λεμόνια, πορτοκάλια, μανταρίνια.

  • Πράσινα φρούτα και λαχανικά

Οφείλουν το χρώμα τους σε μια φυσική χρωστική ουσία που ονομάζεται “χλωροφύλλη”. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα οποία είναι εξαιρετικές πηγές φυλλικού οξέος και καλές πηγές ασβεστίου, το οποίο συμβάλλει στην ενδυνάμωση των οστών.

Παραδείγματα: Πράσινα μήλα, πεπόνι, αγκινάρες, ακτινίδια, σπαράγγια, μαρούλι, πράσινα φασολάκια, φρέσκα κρεμμύδια, μπρόκολο, αρακάς, πράσινες πιπεριές, πράσινο λάχανο, σπανάκι, αγγούρια, πράσινα σταφύλια.

  • Μπλε/Μωβ φρούτα και λαχανικά

Οφείλουν το χρώμα τους σε φυσικές χρωστικές ουσίες που ονομάζονται “ανθοκυανίνες”. Οι ανθυκυανίνες είναι ισχυρές αντιοξειδωτικές ουσίες που προστατεύουν τα κύτταρα από ελεύθερες ρίζες. Οι ουσίες αυτές έχουν επίσης συσχετιστεί με βελτιωμένη λειτουργία της μνήμης και με την υγιή γήρανση. 

Παραδείγματα: βατόμουρα, μωβ σταφύλια, σταφίδες, σύκα, βανίλιες, δαμάσκηνα.

  • Λευκά φρούτα και λαχανικά

Οφείλουν το χρώμα τους σε φυσικές χρωστικές ουσίες που ονομάζονται “ανθοξανθίνες”. Οι ανθοξανθίνες μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της χοληστερόλης και της αρτηριακής πίεσης, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα.

Παραδείγματα: Μπανάνα, ξερά κρεμμύδια, κουνουπίδι, σκόρδο, πατάτες, τζίντζερ, γογγύλια, μανιτάρια.

Λαμβάνοντας, λοιπόν, υπόψη τα παραπάνω οφέλη στην υγεία, αντιλαμβανόμαστε τη σημασία της προσθήκης των φρούτων και των λαχανικών σε κάθε γεύμα μας. Αν και θα πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα στην κατανάλωση φρούτων και λαχανικών εποχής, ωστόσο δε θα πρέπει να «σνομπάρουμε» και τα κατεψυγμένα ή κονσερβοποιημένα, που συχνά είναι φθηνότερες και βολικότερες επιλογές στην καθημερινότητα μας. Γι’ αυτό εφοδιαστείτε!

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο