• 01
  • 02
  • 03
  • 04
Home / Live Better / Διατροφή ‘’χωρίς γλουτένη’’ ή ‘’χαμηλή σε γλουτένη’’: Η ελληνική παραδοσιακή διατροφή ως φυσική λύση. - Σαμαράς Ελληνικά Τρόφιμα

Διατροφή ‘’χωρίς γλουτένη’’ ή ‘’χαμηλή σε γλουτένη’’: Η ελληνική παραδοσιακή διατροφή ως φυσική λύση.

Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερο  η διατροφή ‘’χωρίς γλουτένη’’ κερδίζει έδαφος καθώς είναι συνυφασμένη με την υγιεινή διατροφή. Ωστόσο, η λανθασμένη εφαρμογή της μπορεί να οδηγήσει σε διατροφικές ελλείψεις και επιδείνωση της υγείας  μας.  Ιδανική επιλογή αποτελεί η προσκόλληση στην  παραδοσιακή  ελληνική μεσογειακή διατροφή, πλούσια σε τρόφιμα χωρίς γλουτένη. Τι είναι η γλουτένη;

Η γλουτένη  προέρχεται από τη λατινική  λέξη ‘’gluten’’ που σημαίνει κόλλα και είναι μια πρωτεΐνη που τη συναντάμε σε όλα τα δημητριακά, το σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη. Η γλουτένη είναι υπεύθυνη για το φούσκωμα του ψωμιού.

Ποιοι πρέπει να καταναλώνουν τροφές χωρίς γλουτένη;

Η παρουσία της γλουτένης στο λεπτό έντερο προκαλεί τη δυσαπορρόφηση των θρεπτικών συστατικών της διατροφής όταν το άτομο παρουσιάζει κοιλιοκάκη, γνωστή αλλιώς σαν δυσανεξία στη γλουτένη. Η κοιλιοκάκη είναι η αυτοάνοση καταστροφή του λεπτού εντέρου ακόμα και μετά την κατανάλωση μιας μικρής ποσότητας γλουτένης.

Στην περίπτωση αυτή απαιτείται η πλήρης απομάκρυνση της γλουτένης από τη διατροφή και η αντικατάσταση των αμυλούχων προϊόντων που περιέχουν γλουτένη από προϊόντα όπως το ρύζι, το καλαμπόκι, το φαγόπυρο, το κεχρί και το κινόα.

Επιπλέον, αρκετές έρευνες υποστηρίζουν ότι  η  αποφυγή της γλουτένης από τη διατροφή παρουσιάζει πολλά οφέλη σε ένα ευρύ φάσμα παθήσεων όπως :

  • Το ευερέθιστο έντερο
  • Η ρευματοειδής αρθρίτιδα
  • Οι δερματίτιδες
  • Οι νευρολογικές διαταραχές
  • Ο διαβήτης
  • Ο καρκίνος
  • Η παχυσαρκία
  • Τα αυτοάνοσα νοσήματα
  • Ο αυτισμός

Ποιοι πρέπει να καταναλώνουν τροφές χαμηλές σε γλουτένη;

Το μεγαλύτερο μέρος του γενικού πληθυσμού και όσοι παρουσιάζουν δυσανεξία στο σιτάρι καλό είναι να ακολουθούν μια διατροφή χαμηλή σε γλουτένη. Τα άτομα αυτά έχουν καλή ανοχή σε τρόφιμα χαμηλά σε γλουτένη, ιδιαίτερα όταν αυτή προέρχεται από πλήρεις τροφές  όπως το κριθάρι, το αλεύρι Ζέας, το ντίνκελ και η βρώμη. Αντίθετα, οι τροφές που έχουν υποστεί μεγάλη επεξεργασία, τα τυποποιημένα τρόφιμα και τα τρόφιμα με συντηρητικά έχουν μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε γλουτένη και μεγάλη έλλειψη άλλων συστατικών όπως οι φυτικές ίνες και τα αντιοξειδωτικά. Γι’ αυτό και θα πρέπει να αποφεύγονται.

Πώς βρίσκει εφαρμογή η ελληνική παραδοσιακή διατροφή και στις δυο περιπτώσεις;

Η ελλιπής διατροφική εκπαίδευση και η παραπληροφόρηση σχετικά με τη διατροφή χωρίς  γλουτένη  οδηγούν τους καταναλωτές στην αυξημένη κατανάλωση ζάχαρης και απλών υδατανθράκων καθώς τα προϊόντα χωρίς γλουτένη παρασκευάζονται κυρίως από πατάτα, ρύζι, ζάχαρη, μέλι και καλαμπόκι. Η αυξημένη κατανάλωση απλών υδατανθράκων συνδέεται με διάφορα νοσήματα όπως ο διαβήτης, η παχυσαρκία και τα καρδιαγγειακά.

Η ελληνική παραδοσιακή διατροφή σαν κομμάτι της μεσογειακής διατροφής χαρακτηρίζεται από μεγάλη ποικιλία τροφίμων υψηλής διατροφικής αξίας, σύνθετους υδατάνθρακες και τρόφιμα χαμηλής περιεκτικότητας ή χωρίς γλουτένη. Γι‘αυτό, και βρίσκει πολύ μεγάλη εφαρμογή στη διατροφή χωρίς ή με περιορισμένη γλουτένη.

Τα βασικότερα τρόφιμα της ελληνικής διατροφής σε μια διατροφή χωρίς γλουτένη είναι:

  • τα όσπρια και οι ξηροί καρποί που μπορούν να αντικαταστήσουν τα δημητριακά και τα άλευρα που περιέχουν γλουτένη
  • τα  φρέσκα φρούτα και λαχανικά
  • το ψάρι, τα πουλερικά και τα αυγά
  • τα γαλακτοκομικά προϊόντα
  •  το ελαιόλαδο και οι ελιές
  • Τα προϊόντα από κριθάρι και αλεύρι ζέας  που είναι χαμηλά σε γλουτένη και μπορούν να συμπεριληφθούν σε μια διατροφή όπου χρειάζεται μερική αυτής

Ανοίξτε λοιπόν τον τσελεμεντέ της γιαγιάς και μαγειρέψτε παραδοσιακά:

  • Φασολάκια ή αρακά γιαχνί
  • Σπανακόριζο
  • Μπριάμ
  • Γεμιστά με καστανό ρύζι
  • Φασολάδα ή φακές σούπα
  • Ντολμαδάκια
  • Φασόλια γίγαντες
  • Κρητικό ντάκο (κρίθινο παξιμάδι, φέτα και ντομάτα)

Πρότυπο ημερήσιας διατροφής χωρίς γλουτένη

Πρωινό: 1 κεσεδάκι φυσικό γιαούρτι με ξηρούς καρπούς και 1-2 κ.γ μέλι

Ενδιάμεσα γεύματα: 1 φρούτο και 1 χούφτα ξηρούς καρπούς

Μεσημεριανό: 1 μερίδα ψάρι σχάρας με φάβα ή κινόα και σαλάτα

Βραδινό: ομελέτα με μανιτάρια και σαλάτα 

Πρότυπο ημερήσιας διατροφής χαμηλής σε γλουτένη

Πρωινό: 1 αυγό βραστό, 1 μερίδα γραβιέρα, 1 κρίθινο παξιμάδι και ντομάτα ή ντοματίνια

Ενδιάμεσα γεύματα: 1 φρούτο και 1-2 κριτσίνια από αλεύρι Ζέας

Μεσημεριανό: 1 μερίδα φασολάκια γιαχνί με φέτα και 1 φέτα ψωμί ζέα ή ντινκελ

Βραδινό: 1 τονοσαλάτα με 1 κρίθινο παξιμάδι ή 1 φέτα ψωμί ζέας

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο